Utvecklat av Universeum.

Science Club är en etablerad metod utvecklad av Universeum där barn och unga får undersöka, experimentera och upptäcka hur fascinerande naturvetenskap och teknik kan vara. Genom hands-on aktiviteter och engagerande möten med STEM-ämnena stärker vi deltagarnas vetenskapliga kapital och väcker nyfikenhet för naturvetenskapliga fenomen.

Guide och barn i akvarietunneln

Vad är STEM?

STEM är en akronym av begreppen Science, Technology, Engineering and Mathematics. Vi definierar STEM som de kompetenser inom naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik som behövs i dagens utvecklade samhälle.

En skolklass kollar på periodiska systemet.

Vad är vetenskapligt kapital?

Vetenskapligt kapital är ett begrepp som omfattar mer än bara teoretisk kunskap. Det inkluderar en persons samlade resurser inom STEM-området: kunskaper, tankesätt, förebilder, sociala nätverk och engagemang i naturvetenskapliga aktiviteter. Forskning visar att personer med högt vetenskapligt kapital i större utsträckning ser STEM-området som "något för dem" och är mer benägna att välja utbildningar och karriärer inom dessa fält.

Våra Science Club-koncept.

Två par händer

Science Club Fritidshem.

Ett program över tio veckor som stärker fritidshemmens arbete med naturvetenskap och teknik genom:

  • Fortbildning för fritidspersonal
  • Regelbundna besök av Universeumpedagoger
  • Handledning och stöd för egen verksamhet
  • Fria besök på Universeum under läsåret

Programmet kompletterar skolans kunskapsfokus genom att betona nyfikenhet, självförtroende och upptäckarglädje. Aktiviteterna kopplar tydligt till skolämnena biologi, fysik, kemi och teknik, vilket stärker elevernas självförtroende i dessa ämnen.

Två pedagoger som gör ett kemiexperiment tillsammans.

Science Club Familj.

Ett koncept som genomförs i samverkan med lokala aktörer som Skola som arena/Lights on, bostadsbolag och föreningar. Familjerna deltar i en serie om fyra tillfällen, vilket skapar kontinuitet och fördjupat lärande.

Programmet:

  • Skapar en meningsfull mötesplats för barn och vuxna
  • Stärker familjers engagemang i barnens lärande
  • Bygger broar mellan hemmet och naturvetenskapliga upplevelser

En särskild styrka med Science Club Familj är att barn som deltagit i andra Science Club-aktiviteter, till exempel på fritidshem, får möjlighet att visa sina kunskaper för sina föräldrar. Detta skapar stolthet och stärker både barnens och de vuxnas identifikation med naturvetenskap och teknik. Programmet erbjuder också fortsatt lärande genom särskilda familjeårskort på Universeum.

En pedagog som sitter vid ett bord tillsammans med en grupp elever

Science Club Fritid

En fritidsaktivitet för barn 9–12 år som erbjuder spännande möten med naturvetenskap och teknik under sex spännande tillfällen i barnens närområde. Verksamheten bedrivs i samarbete med lokala aktörer som bostadsbolag, kulturhus eller föreningar. Programmet:

  • Kompletterar andra fritidsaktiviteter och bidrar till en meningsfull eftermiddag
  • Anpassas till innehåll och upplägg efter deltagarnas vetenskapliga kapital samt förmåga att fokusera och samarbeta
  • Fokuserar på praktiskt lärande
  • Är kostnadsfritt för deltagarna

Pedagogen från Universeum anpassar innehåll och upplägg efter gruppens förutsättningar, vilket skapar optimala förutsättningar för lärande och utveckling.

En pedagog och barn på brygga i Universeum.

Science Club Universeum

Ett fördjupat program som tar tillvara på Universeums unika lärmiljöer och expertis. Programmet vänder sig till barn i årskurs 4–6 som är särskilt intresserade av STEM-ämnena och vill fördjupa sina kunskaper tillsammans med likasinnade. Varje program omfattar flera träffar med olika teman och innehåller:

  • Upplevelsebaserat lärande som kombinerar teori och praktik
  • Utforskande av naturvetenskapliga frågeställningar
  • Experimenterande och analys i Universeums spännande lärmiljöer
  • Möjlighet att utvecklas tillsammans med andra vetenskapsintresserade barn

Det upplevelsebaserade lärandet ger deltagarna både praktisk erfarenhet och teoretisk förståelse genom att experimentera, analysera och ställa nya frågor utifrån sina upptäckter.

Läs mer och boka

Pedagogisk grund.

I Science Club får deltagarna iklä sig rollen som forskare och upptäckare. Precis som en fotbollsspelare eller scout växer in i sina respektive roller genom träningar och utmaningar, stärks barnens vetenskapliga identitet genom laborationer och experimenterande i Science Club.

Universeums pedagoger spelar en nyckelroll som naturvetenskapliga förebilder och engagerande kraft. Med sin särskilda kompetens inom upplevelsebaserat STEM-lärande utforskar de tillsammans med deltagarna svar på naturvetenskapliga frågor, ställer nya frågor och tränar vetenskapliga metoder och förhållningssätt.

Bakgrund.

Metoden Science Club utvecklades inom Ungas kraft, en satsning uppdelad på två projekt under åren 2017 till 2023. Satsningen var en del av den nationella satsningen Utbildning för ökad integration och mötte den stora samhällsutmaning som rör utbildningsnivå, brist på arbetskraft och utanförskap i Sverige. Båda projekten har möjliggjorts genom stöd från Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond.

Det första projektet genomfördes åren 2017–2020 under ledning av Universeum i tät samverkan med Göteborgs Stad, Göteborgsregionen, akademi samt aktörer inom näringsliv och den offentliga sektorn. Bland annat visade projektresultatet och följeforskning att Universeums unika arena fungerade mycket bra som en kompletterande lärmiljö för skolan när man jobbar i längre och djupare lärprocesser. Det andra projektet syftade till att under de följande tre åren, 2021–2023, vidareutveckla och växla upp metoden.

Dokumenterade effekter.

Sedan 2023 har Science Club har från 2023 genomgått en betydande uppskalning för att möta det fortsatta behovet av kompetensutveckling inom utbildningssektorn. Utvärderingar av Science Club visar tydliga positiva resultat:

  • Stärkt kompetens hos pedagoger inom naturvetenskap och teknik
  • Utökad didaktisk verktygslåda för lärare
  • Ökad kreativitet och nyfikenhet hos barn och elever i relation till STEM-ämnena
  • Ökat engagemang hos vårdnadshavare för sina barns skolgång
  • Stärkt roll som förebild i relation till STEM-ämnena hos vårdnadshavare

Särskilt värdefull har Science Clubs fortbildning och handledning varit för yrkesgrupper med behov av kompetensutveckling inom naturvetenskap, teknik och matematik.