Välkommen – vi svarar på dina frågor.
Biljetter, årskort, praktisk information och tillgänglighet. Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om Universeum och ditt besök.
Biljetter.
Förköp din biljett och boka entrétid för att säkra din plats – alltid bästa pris online!
- Hur köper jag biljett?
-
Biljetter köps enklast online. Förköp biljett och boka entrétid för att säkra din plats.
Entré kan köpas på plats i mån av tillgång. Vissa entrétider eller hela dagar kan vara slutsålda. Pris på plats för entré är onlinepriset plus 30 kronor.
Biljett till Wisdome kan endast köpas online.
- Varför har biljetterna olika priser olika dagar?
-
Våra biljettpriser styrs av efterfrågan. De dagar flest vill besöka oss kostar mest. På så vis kan vi ha lägre pris på dagar med låg efterfrågan, vilket ökar möjligheterna för att fler ska kunna besöka Universeum.
- Kostar det mer att köpa biljetter på plats?
-
Ja, pris på plats för entré är onlinepriset plus 30 kronor.
Biljett till Wisdome kan endast köpas online.
- Behöver jag köpa separat biljett till Wisdome?
-
Ja. Biljett till Wisdome behövs utöver entré eller årskort. Du köper din Wisdomebiljett online.
- Kan jag om- eller avboka min biljett?
-
Ja, du kan avboka utan kostnad fram till 60 minuter innan bokad entrétid. I din bokningsbekräftelse finns länk till sida för om- och avbokning.
- Vad gäller för biljetter köpta via hotell eller samarbetspartners samt fribiljetter?
-
Entrétid behöver inte förbokas för biljetter köpta via hotell eller andra samarbetspartners till Universeum. Entrétid behöver heller inte förbokas för fribiljetter eller partnerbiljetter.
Årskort.
Köp och registrera årskort enkelt online. Ett årskort är giltigt ett år från första besöket.
- Behöver jag förboka dag eller entrétid när jag har årskort?
-
Dag eller entrétid behöver inte förbokas. Vi har reserverat ett visst antal platser för besökare med årskort.
Observera att årskort som köps eller förlängs inte kan garanteras inträde samma dag p.g.a. begränsat antal samtidiga besökare.
- När börjar mitt årskort att gälla?
-
Årskortet är giltigt ett år från första besöket. Det första besöket måste ske inom ett år från köpdagen.
- Varför behöver jag registrera mitt årskort?
-
Ditt årskort är personligt och för att kunna komma åt det digitalt behöver du registrera ditt kort.
- Hur registrerar jag mitt årskort efter genomfört köp?
-
Årskortet registreras senast innan andra besöket. Det görs via aktiveringslänken i sms:et med det digitala värdebeviset.
- Kan jag gå direkt genom spärrarna när jag har årskort?
-
Ja, med årskort går du direkt genom spärrarna genom att scanna kortet i läsaren.
I Wisdome Göteborg visas föreställningar fulldomsformat. Man bör vara minst 4 år för att se en domföreställning.
- Varför bör man vara minst 4 år i Wisdome?
-
Det förekommer starkt ljus och kraftigt ljud i de domföreställningar som visas nu. Därför bör man vara minst 4 år för att vistas i Wisdome.
- Behöver jag köpa separat biljett till Wisdome?
-
Ja, Wisdome är ett tillägg för den som vill se en domföreställning under sitt Universeumbesök.
- Om barn sitter i knät, behöver de ingen egen Wisdomebiljett då?
-
Alla som ser en domföreställning behöver en egen Wisdomebiljett. Detta då det finns ett maxantal för hur många som får vistas i Wisdome samtidigt. Har man ingen biljett blir man nekad att komma in, oavsett ålder.
- Hur hittar jag till Wisdome?
-
Wisdome har ingen egen entré. Du går in genom entréspärrarna på plan 1 för att sedan ta de stora hissarna till plan 7. På plan 7 finns en trappa upp till Wisdome.
- Kan jag besöka Wisdome med rullstol?
-
Ja, i Wisdome finns tre bokningsbara platser för rullstol som bokas online likt övriga biljetter. Be personalen om hjälp för att använda hissen.
- Får jag äta och dricka i Wisdome?
-
Nej, i Wisdome är det inte tillåtet att förtära mat eller dryck.
Ett äventyr – varje dag!
Ett besök på Universeum ska vara spännande, intressant och superkul! Maxa upplevelserna med våra bästa tips och trix.
Universeum är anpassat även för de allra yngsta. Missa inte Miniverseum, en alldeles egen värld för barn 0–6 år och deras vuxna!
- Kan jag ta med mig matsäck?
-
Det går utmärkt att ta med matsäck till Universeum. Vi har flera sittplatser i huset att välja bland, bland annat på plan 3 och gradängen på plan 5.
Miniverseum på plan 0 är till för barn 0–6 år och deras vuxna. Här finns micro för att värma barnmat.
- Går det att köpa mat för barn på plats?
-
I kaféet på plan 1 erbjuds enklare rätter som mackor och sallad. I restaurangen på plan 2 finns barnmeny och barnmatsburkar.
- Var finns skötbord?
-
Skötbord finns på alla våningsplan. På plan 0 vid Miniverseum finns även tre dubbeltoaletter.
- Var finns barnvagnsparkering?
-
Barnvagnsparkering finns inomhus på plan 1. Bärselar av märket Babybjörn och barnvagnslås finns att låna i informationen.
- Får barnvagnen tas med in?
-
Universeum upptäcks bäst utan barnvagn. I Wisdome, Regnskogen och Kemilabbet är barnvagnar inte tillåtna.
Praktisk information.
Vi vill att ditt besök på Universeum ska bli det bästa möjliga. Här finner du information som hjälper dig inför och under ditt besök.
- Hur hittar jag till Universeum?
-
Universeum ligger precis vid Korsvägen. Adressen är Södra vägen 50.
- Finns det förvaringsmöjligheter?
-
På plan 1 och 0 finns avgiftsfria förvaringsskåp med kodlås. Antalet skåp är begränsat – lediga skåp kan inte garanteras.
På plan 1 och 0 finns obevakade garderober där man kan hänga kläder. Lämna inga värdesaker!
Universeum har ingen möjlighet att förvara bagage som inte får plats i förvaringsskåpen.
- Kan jag ta med mig matsäck?
-
Det går utmärkt att ta med matsäck till Universeum. Vi har flera sittplatser i huset att välja bland, bland annat på plan 3 och gradängen på plan 5.
Miniverseum på plan 0 är till för barn 0–6 år och deras vuxna. Här finns micro för att värma barnmat.
- Kan jag betala med kontanter?
-
Universeum är en kontantfri anläggning. Vi tar inte emot kontanter utan endast kortbetalning.
Förköp enkelt din biljett via vår biljettshop. Här betalar du enkelt via Klarna och med alla typer av kredit- och betalkort.
- Är hundar tillåtna?
-
Hundar får inte följa med in på Universeum. Undantag är ledarhundar och assistanshundar i arbete. Se mer information under Tillgänglighet.
Tillgänglighet.
De flesta delar av Universeum är tillgängliga med rullstol eller annat hjälpmedel. Följ den ordinarie rutten genom huset, men anpassa vägen genom Regnskogen om du använder rullstol eller annat hjälpmedel för att ta dig fram. I Akvariehallen, Reptilariet, och Kemilabbet finns vissa trånga passager.
- Biljett för ledsagare
-
Ledsagare har fri entré i sällskap med besökare i behov av ledsagning. Ledsagare hämtar ut biljett vid informationsdisken på plan 1. Entrétid behöver inte förbokas. Övriga besökare i sällskapet förköper biljetter och bokar entrétid.
Till domföreställningar i Wisdome behöver ledsagare köpa biljett. Undantag endast för ledsagare som behöver hjälpa besökare i rullstol. Kontakta informationen på plan 1 för sådan ledsagarbiljett.
- Ledar- eller assistanshund
-
Utbildade och märkta ledarhundar och assistanshundar i arbete är tillåtna i hela huset. Om du vill gå genom Regnskogen måste du anmäla ditt besök till informationen, så hjälper vi till.
- Blisskarta
-
På ett vetenskapscenter som Universeum finns många saker som saknar symboler på en vanlig blisskarta. Printa gärna vår egen blisskarta och ta med vid besöket.
- Wisdome
-
Domföreställningarna i Wisdome är inte textade eller syntolkade.
- Regnskogen
-
I Regnskogen finns teleslinga installerad. På några platser finns taktil skrift samt en QR-kod för uppläsning av information på svenska.
Anpassad väg genom regnskogen:1. På plan 5, använd dörrslussen vid Fältstationen. Sväng direkt till höger i Regnskogen, ut genom glasdörrarna. Följ glasgången och sväng vänster ut genom glasdörren till trapphuset på plan 5. Använd luftslussen in till och ut från Trädkojan.
2. Ta Gröna hissarna till plan 4 och använd luftslussen. Följ gångvägen och ut genom dörren.
3. Ta Gröna hissarna till plan 3 och använd luftslussen. Följ gångvägen och ut genom dörren på plan 2.
- Toaletter
-
Tillgänglighetsanpassade toaletter finns på alla våningsplan. På plan 5 finns även en toalett med taklyft. Medtag egen lyftsele.
Hittade du inte det du sökte? Kontakta oss GÄRNA.
Vi har telefontid klockan 8–9.30 varje dag. Vi nås alltid via mail och svarar inom 24 timmar.
031-335 64 00
[email protected]