Hållbara innovationer med utgångspunkt i stem.

Innovationsutmaningen är ett unikt samarbete där Universeum tillsammans med samarbetspartners bjuder in elever i årskurs 5 att arbeta med verkliga utmaningar från näringslivet. Genom tävlingen får eleverna utveckla innovativa och hållbara lösningar på framtidens utmaningar, med utgångspunkt i STEM-ämnena.

En elev har tillverkat en smart buss i ett av Universeums skolprojekt.

Vad är STEM?

STEM är en akronym av begreppen Science, Technology, Engineering and Mathematics. Vi definierar STEM som de kompetenser inom naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik som behövs i dagens utvecklade samhälle.

Innovationsutmaningen 2025.

Universeum bjuder tillsammans med våra huvudpartners, SKF, Volvo Cars och Saab in klasser i årskurs 5 till Innovationsutmaningen 2025. Uppdrag: att arbeta fram smarta och hållbara lösningar på en gemensam utmaning som företagen står inför idag och i framtiden. Klasserna tävlar om förstapriset på 10 000 kronor till klasskassan.

Lärarinspiration 29 januari 15.00–18.00

Deltagande lärare träffar pedagoger på Universeum samt representanter från SKF, Volvo Cars och Saab. Vi presenterar tävlingens upplägg och innehåll samt ger inspiration till hur ni kan jobba med uppdragen i klassrummet. Klasserna tilldelas “sina företag” och får fördjupa sig i de utmaningar och uppdrag som de ska arbeta med.

Elevinspiration vecka 6–9

Elever och lärare besöker Universeum för ca 60 min inspiration med olika moment kopplade till tävlingsuppdraget. Under denna period besöker varje klass även ett av företagen för att få mer inblick i företagets verksamhet och inspiration till att ta sig an uppdraget.

Klassrumsarbete vecka 10–13

Eleverna arbetar med tävlingsuppdraget, och undervisande lärare leder arbetet i klassrummet.

Inlämning 28 mars

Varje klass skickar in sitt/sina tävlingsbidrag till Universeum för att juryn ska hinna påbörja sitt arbete. Varje inlämning består av en film (max 1 minut) samt en kort text, som båda beskriver tävlingsbidraget.

Finaldag förmiddag 9 april

Klasserna presenterar sina tävlingsbidrag på Universeum. Varje bidrag får ett bord där de kan visa sin modell samt en vikvägg bakom där de kan sätta upp sina affischer och texter. Montrarna besöks av juryn, andra elever samt Universeums övriga besökare. Förmiddagen avslutas med prisutdelning.

Pedagogisk modell.

Innovationsutmaningen bygger på problembaserat lärande där eleverna ställs inför verkliga utmaningar från näringslivet. Denna pedagogiska modell stimulerar kreativt och kritiskt tänkande samtidigt som eleverna utvecklar förmågor inom:

  • Samarbete och kommunikation
  • Problemlösning och innovation
  • Hållbarhetstänkande och systemförståelse
  • Entreprenörskap och handlingskompetens

Engagemang för STEM.

Innovationsutmaningen skapar det engagemang för naturvetenskap och teknik som forskning visar är avgörande för framtida studie- och yrkesval. Genom att koppla samman skola och näringsliv bygger vi broar mellan teori och praktik som gynnar både individer och samhället i stort.

Upplägget skapar en röd tråd genom hela programmet:

  1. Lärarinspiration – Lärare får insyn i företagens utmaningar och verktyg för klassrumsarbetet
  2. Elevinspiration – Besök på Universeum och partnerföretagen ger eleverna fördjupad förståelse
  3. Klassrumsarbete – Eleverna utvecklar sina innovativa lösningar under lärarens handledning
  4. Inlämning – Varje klass presenterar sina lösningar genom film och text
  5. Finaldag – Eleverna presenterar sina bidrag för jury, andra elever och besökare på Universeum

Effekter på flera nivåer.

För eleverna skapas möjligheter att utveckla kreativitet, problemlösningsförmåga och entreprenörskap i en verklig kontext. Forskning visar att det är just i mellanstadiet som killars och tjejers teknikintresse börjar skilja sig åt, vilket gör insatser i tidiga åldrar särskilt viktiga. Genom att arbeta med autentiska utmaningar får eleverna handlingskompetens inom hållbarhetsfrågor och en djupare förståelse för hur deras kunskaper kan bidra till samhällets utveckling.

Lärarna erbjuds verktyg och struktur för värdeskapande lärande där eleverna använder sina kunskaper för att skapa nytta utanför klassrummet. Innovationsutmaningen möjliggör tvärvetenskapligt arbete under en längre lärprocess och ger konkreta verktyg för att implementera problembaserat lärande i undervisningen, helt i linje med läroplanen.

Näringslivet och samhället skapar värdefulla kontakter med potentiella framtida medarbetare. Genom att samla oss kring gemensamma mål och samordna våra olika resurser, stärker vi den framtida rekryteringsbasen inom STEM och möter samhällets växande kompetensbehov.

Bakgrund.

Sverige har under lång tid varit ett föregångsland inom teknik och innovation. Vi var ett av de första länderna att införa teknik som eget ämne i skolan. Men trenden har vänt och idag har Sverige halkat efter inom STEM. Det har bland annat lett till att åtta av tio teknikföretag i Sverige har brist på rätt kompetens och ett av fem företag överväger eller har redan flyttat jobb utomlands.

Det de nu framgångsrika länderna, som Japan, Sydkorea, Nederländerna och Tyskland, har gemensamt är att ländernas regeringar tydligt har satt en hög ambitionsnivå och involverat och fördelat ansvar till olika delar av samhället: näringslivet, politiken, myndigheter, regionala organ och utbildningsväsendet. Samordning och fokus på gemensamma mål har skapat förändring.

Universeum bidrar till stärkt kompetensförsörjning inom STEM genom våra lärmiljöer, program och samverkansinsatser, på och utanför Universeum. Upplevelserna ger praktiskt erfarenhet av STEM-ämnena, vilket stimulerar intresset för och öppnar dörrar till vidare studier och arbete inom dessa kunskapsområden. Innovationsutmaningen är en sådan samverkansinsats – en plattform där vi kopplar samman utbildning och arbetsmarknad.